P.A

Mida tähendab minu jaoks teleri vaatamine? Üldiselt on tegemist ajaröövliga, samas vahel on ta ka ajaviitja ning hea kaaslane. Samas sageli erinevate tegevuste vahel valides jääb teler kaotajaks. Normaalne? Igati.

Ma lugesin hiljuti ühte arukat postitust teleri vaatamisest, või tema puhul on telerikuulamine. Tema on mittenägija ning ma olin pisut hämmastunud või üllatunud, et kõige lihtsamaid seriaale, ehk neid kuulsaid seebioopereid, saab jälgida ilma, et neid näeks. See oli siis. Hiljem selle üle juureldes, mõttekäik sai küll alguse seoses selle postitusega, ent selle sisu ja vaatenurk ei ole otseselt sellega seotud või siiski?

Seebiseriaalid, ehk ladinaameerika telenovelad, on ju sageli suhteliselt sarnased, ühesuunalised-teemalised. Rikas-vaene, lubatud-keelatud jms sellised pisiasjad – need on ju täiesti tüüpilised ning lõppevad ikka ka jälle õnnelikult. Ma oma teismelise east mäletan, et vaid üks neist lõppes peategelanna surmaga.

Üks teine tuttav kurtis üks päev feissbuukis, et pagana ahvid, et üks telekanal on ekraanilt kadunud ning sellest jäi mulje, et tegu on maailmalõpuga. Seebikad olid ju algamas. Mul tekkis küsimus miks? Miks ei saa elada ühte päeva ilma seebiseriaalideta? On see justkui narkootikum? Ühe osa mittenägemisega ei juhtu ju midagi, ajas ei hüpata ning sageli saab ka telekavas sündmustest lugeda.

Tegelikult on ju vahel kasulik jätta mõni osa vaatamata ja siis püüda endale ise ette kujutada, mis juhtub ning kirjutada oma nägemus paberile. Ja kindlasti järgmisel korral kordust vaadata ja võrrelda kui palju ette kujutatu reaalsusest erineb.

Siinkohal tekkis mul üks küsimus, millele olen ma seni püüdnud iseseisvalt vastust leida. Aga tulutult. Usun, et jääbki tulutuks iseseisvalt vastuse otsimisega. Targem on leida keegi, kes oskab vastata. Küsimus on lihtne: Miks ei ole ma seni leidnud üheltki nähtud Taani telekanalilt telenovelasid? Miks?

See küsimus ei ole seepärast, et mul nende järgi igatsus oleks. Olin ca 18, kui viimati üht päevast päeva jälgisin. Küsimus on lihtsalt puhtast huvist.

***

Hakkasin seda postitust kirjutama olles vaadanud veebist selle hooaja neli esimest seeriat “Pilvede all”. See on ainus neist eestimaistest, mida ma püsivalt ja iganädalaselt jälgin. Telenovelaks seda liigitada päris vist ei saa, ehkki vahest sellist dramaatikat seal küll on.

Jällegi tundsin ma, et need mõtted ning sõnad, mis seal öeldakse, need puudutavad mind. Väga lähedalt, samas kaugelt. Mõnelgi juhul tekitavad minus tunde, et ma peaks teatud situatsioonide/konfliktide lahendamisega tegelema ning just lähenema neile täpselt selliste mõtetega (sõnadega) nagu seriaalis kirjeldatud.

On stsenarist tõesti ülimalt täpselt tabanud eestlaslikku iseloomu või loen ma ridade vahel kõike, nii kuis mul peaks kasulikum ja õigem olema. Või on “Pilvede all” mulle mõtete piibel?

Ma tean, et ma pean mõningaid mõtteterasid ning asju, mis mulle kõrvataha jäid, natukene seedima ning lisaks leidma selle õige hetke, et neid siis jagada nendega, kellega peaks.

***

 

2 thoughts on “P.A

  1. “Telenovela” teine nimetus on ka “culebrón”, mis viitab sellele, et tegu on millegagi, mis on väga pikk ja lohisev ( Culebrón on suur müütiline roomaja Ladina-Ameerika folklooris). Seebiseriaalid on tegelikult aja jooksul väga palju muutunud, sest omal (muinasjutulisel) viisil peegeldavad nad tegelikkust. Näiteks kui sa mõtled tagasi oma noor… khm, lapsepõlveaega, siis ei olnud tollastes seebiseriaalides samasooliste armastusest ja ka meespeategelased olid enamasti vallalised (ilusamad olid ka, olgem ausad). Ka ei saanud naistegelane kohe lapsi ja üldse oldi kuidagi kombekamad ja muinasjutulisemad. Põhisüžee on jäänud samaks, aga lisandused vastavad ajale.

Lisa kommentaar

